آموزگار پایه ششم بوشهر۲

آموزگار پایه ششم بوشهر۲

یادداشت های آموزگار پایه ششم بوشهر
آموزگار پایه ششم بوشهر۲

آموزگار پایه ششم بوشهر۲

یادداشت های آموزگار پایه ششم بوشهر

36 راه برای ایجاد ارتباط در کلاس درس

تا کنون هر چه در کتاب ها و نوشته ها ی متعدد ، از روابط انسانی در سازمانهای آموزشی سخن به میان آمده است اغلب تاکید بر مدیران و کار کنان (فرادستان و فرودستان) بوده است و روابط انسانی در خرده سیستم ها از جمله کلاس درس و رابطه ی معلم و شاگرد کم رنگ جلوه داده شده است . بی انظباتی ، اختالال های رفتاری و بسیاری موارد دیگر بر روابط انسانی در کلاس درس تاثیر می گذارند و در فرآیند تدریس و یادگیری خلل ایجاد می کنند .به نظر می رسد معلمان قبل از اینکه بتوانند به خوبی آموزش دهند ،ابتدا باید تلاش خود را صرف بهبودکیفیت روابط بین انسان ها یی کنند که در کلاس هستند .

در این نوشتار مولف راهکارهایی را جهت ایجاد روابط انسانی بهتر در کلاس و تاثیر گذاری بیشتر و بهتر معلم در برقراری ارتباطات بین خود و دانش آموزان با یکدیگر ارائه میدهد.

1.  به هر کسی برای حرف زدن نوبت دهید .از بچه ها بخواهید ،زمانی که یکی از دوستان آن ها صحبت می کند به او احترام بگذارند و به صحبت هایش گوش دهند .

2.  پاسخ بچه ها را رد نکنید . به جای آن بگویید (چه کسی می تواند صحبت دوستش را کامل تر یان کند)

3.  با دانش آموزاندوست باشید ولی جایگاه خود را نزد آن ها حفظ کنید .زمانی که بچه ها معلم را دوست خود فرض کنند ، حرف شنوی بیشتری خواهند داشت و سعی می کنند کاری انجام ندهند که موجب ناخشنودی او را فراهم آورد.بچه ها از معلم الگو می گیرند و سعی می کنند از خصوصیات اخلاقی و رفتاری وی پیروی کنند . از تنبیه های رفتاری یا کلامی معلم (بی توجهی برای زمانی کوتاه ، اخم کردن ،گفتن کلمات و یا جملاتی مانند_از تو انتظار نداشتم ،از رفتار شما ناراحت شدم ، فکر نمی کردم چنین رفتار ناراحت کننده ای را با دوستانت داشته باشی _) ناراحت و نسبت به درس و مدرسه دل سرد نمی شود ،بلکه سعی می کند رفتار خود را اصلاح کند .

4.  هرگز از تنبیه بدنی استفاده نکنید .از تنبیه های نظیر محرومیت و بی توجهی کمتر استفاده کنید و برای حذف رفتارهای منفی ، به تقویت رفتارهای مثبت آن ها بپردازید .

5.  سعی کنید در هر صورتی آرامش خود را حفظ کنید.و با صدای بلند صحبت نکنید ،فریاد زدن آخرین و بد ترین تنبیه شما باشد که بعد از اجرای روش های دیگر و عدم موفقیت در آن ها به کار می گیرید.

6.  از تشویق به عنوان موثر ترین عامل اصلاح و تقویت رفتار استفاده کنید.

7.  محیطی با نشاط ،متنوع و بر انگیزنده ،با روحیه ی کار گروهی برای دانش آموز ایجاد کنید .

8.  به ایجاد انگیزه و رغبت برای یادگیری در دانش آموزان قبل از آغاز آموزش توجه کنید.دانش آموزی که نسبت به یادگیری موضوع درسی از خود علاقه نشان می دهد ،کمتر موجب اختلال در تدریس می شود .

9.  در مقابل خطاهای دانش آموزان صبور بوده ودر صورت امکان از اشتباه آن ها چشم پوشی کنید .(تغافل)

10.        قوانین کلاس را به صورت بیان احساسات به بچه ها گوشزد کنید.برای مثال بگویید ((بچه ها من دوست دارم ،زمانی که درس می دهم همه به من توجه کنید .))

11.        قوانین کلاس را توصیف کنید . ((بچه ها ! زمانی که شما با اجازه گرفتن از من صحبت می کنید ،و نه با هم و بدون اجازه ،من بهتر می توانم به حرف شما گوش بدهم .))

12.        برای رعایت حقوق دیگران در کلاس امتیازی را در نظر بگیرید .((کسانی که موقع انجام تکالیف درسی نوبت را رعایت کنند و به حقوق دوستان خود احترام بگذارند ، برای بر عهده گرفتن مسئولیت های کلاس در اولویت هستند .))

13.        صندوق پیشنهادهای کلاس :هر دانش آموز می تواند گلایه شکایت و پیشنهاد خود را روی کاغذ نوشته و در صندوق بیاندازد تا در پایان هر هفته بررسی شوند .

14.        با بچه ها در مورد برخی از فعالیت های کلاس مشورت کنید .((بچه ها دوست دارید چه موضوعی را نقاشی کنید .))

15.        سعی کنید خود ، به عنوان الگوی بچه ها ، رفتار و گفتار درستی داشته باشید .

16.        به جای فریاد زدن وبلند صحبت کردن ،آرام ،شمرده ولی رسا صحبت کنید .

17.        گاهی میز و صندلی خود را رها کرده و برای چند دقیقه در جمع دانش آموزان بنشینید.

18.        درباره خطا های کوچک بچه ها ، دور از جمع و به طور خصوصی صحبت کنید .

19.        قرار گرفتن معلم در آخر کلاس زمان بی توجهی بچه ها به درس و صحبت کردن با هم را کاهش می دهد.

20.        در امر تدریس به تفاوتهای فردی تمام جنبه های رشد کودک توجه کنید .

21.        به دانش آموزان با دید مثبت نگاه کنید وبه آن ها مسئولیت بدهید .

22.        انعطاف پذیر ، انتقادپذیر و شنونده ی خوبی برای بچه ها باشید .

23.        در ارتباط با اتفاقات کلاس عجولانه قضاوت نکنید .

24.        در کلاس ، احترام متقابل با دانش آموز را حفظ کنید، آن ها را زیر سوال نبرید .

25.        مثبت اندیشیدن و دید مثبت داشتن را در بچه ها تقویت کنید .به هنگام دعوای دانش آموزان ، ضمن توجه به صحبت های آن ها اقدامات زیر را انجام دهید :

26.        اطلاعات را در اختیار کودکان قرار دهید. وقتی  اطلاعات را در اختیار کودکان قرارمی دهید ، معمولا آن ها خودشان متوجه می شوند چه باید بکنند .

27.        منظورتان را با یک کلمه بیان کنید.برای مثال معلم می گوید : (( بچه ها دعوا )

28.        توصیف کنید .مسئله و آن چه را می بینید توصیف کنید.

29.        هم دردی با کودک و بیان احساسات او . ((حتما تو از دست دوستت خیلی نارا حت هستی ))

30.        درباره احساسات خود حرف بزنید .((وقتی شما با هم دعوا می کنید ،من ناراحت می شوم))

31.        احساسات خود را با شدت و انتظارات خود را جز به جز بیان کنید .

32.        راه جبران خطا را به کودکان نشان دهید و روش مفیدی پیشنهاد کنید .

33.        به کودک فرصت بدهید و بگذارید کودک پی آمدها را تجربه کند.

34.        اگر قولی به بچه ها می دهید ، حتما به آن عمل کنید و الگوی خوبی برای بچه ها باشید

35.        سؤالات و پیشنهادهای بچه ها را جدی بگیرید و با دقت گوش کنید و صحبتشان را قطع نکنید .

36.        اجازه ندهید دانش آموزان سؤالات یا پاسخ های دوستشان را مسخره کنند.

رشد آموزش ابتدایی شماره 5 سال 90

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.