آموزگار پایه ششم بوشهر۲

آموزگار پایه ششم بوشهر۲

یادداشت های آموزگار پایه ششم بوشهر
آموزگار پایه ششم بوشهر۲

آموزگار پایه ششم بوشهر۲

یادداشت های آموزگار پایه ششم بوشهر

شگفتی های شتر

قال تعالى : (أَفَلَا یَنظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ {17} وَإِلَى السَّمَاء کَیْفَ رُفِعَتْ {18} وَإِلَى الْجِبَالِ کَیْفَ نُصِبَتْ {19} وَإِلَى الْأَرْضِ کَیْفَ سُطِحَتْ {20} فَذَکِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَکِّرٌ{21} لَّسْتَ عَلَیْهِم بِمُصَیْطِرٍ {22} الغاشیة)

آیا آنان به شتر نمى‏ نگرند که چگونه آفریده شده است؟!  وبه آسمان نگاه نمی کنند که چگونه بر افراشته شده است؟! وبه کوه ها نمى نگرند که چگونه نصب وپا برجاى شده اند؟! وبه زمین نگرند که چگونه پهن وگسترانیده شده است؟! تو پند بده ویاد آورى کن چرا که تو تنها پند دهنده ویاد آورى کننده اى وبس ، تو بر آنان چیره ومسلّط نیستى.

خانواده شتر یکی از کوچکترین خانواده ها در میان جانوران می باشد . به جز شتر یک کوهانه و دو کوهانه ، چهار نوع دیگر از این خانواده وجود دارد . خلقت شتر، آفرینشی عجیب است که دارای اسرار زیادی می باشد . گـوشـهـای شتر کـوچکـ و پـوشـیـده از مـوهـای پـرپـشـت و به هم چسبیده است، که باعث می شود ریگ و ماسه داخل گوش شتر نشود. پـوسـته مـخاطی سوراخ بینی شتر سطح خیلی پهنی دارد که راه نفوذ برای ریگ و ماسه به داخل بینی را باقی نمی گذارد ، ولی نم و رطوبت لازمه هـوای تـنـفـس را از هـوا می مکد و جذب می کند . مژه های شتر ، بسیار پرپشت هست که باعث می شود ریگ و ماسه و سـنگـریـزه هـای اطـراف به درون چشمش نـفـوذ نکند.
به راستی پاک و منّزه است خدایی که چنین حکیمانه ، خلقت شتر را تدبیر نموده است .

یکی از عجایب خلقت شتر ، پاهای این حیوان است . پاهای شتر طبعیتاً دراز بوده واز تناسب خوبی برخوردار می باشد که باعث بلند نگاه داشتن جسمش می باشد تا  از غبار وآلودگی زمین در امان بماند . کف پهن پای آن با یک قشر شاخه ای مجهز شده که باعث می شـود پای آن در ریگ و مـاسـه فـرو نرود و پا را در مـقـابل ماسـه هـای تیز و گرم نیز محافـظـت می کند . یکی دیگر از شگفتی های خلقت شتر این است که روده این حیوان ، سلولهای جذب آب را دارد .این سـلـولـهـا قـسـمـت زیـادی از آب مـصـرف شـده مـوجود در غذای روده را جذب می کنند و برای بدن نگه می دارند ؛ به این خاطر سرگین شتر بسیار خشک است .
شتر گردن دراز دارد تا بتواند گیاهان دشت و صحرا که خشک و خاردار هستند را از درختهای بلند بخورد . درازی گردن شتر ، او را به هنگام برخاستن از زمین کمک می کند . و این خود در حقیقت ، سِرّی است که خداوند در آن خلق نموده است .تکـیه گاهـهای شتر در حالت نشستن (یعنی زانوها ، آرنجها ، و سینه) از قـشـر کلفـتِ پوستِ مرده تشکـیل شده است. این قـشـر ، گرما را خنثی می کند و باعث می شود بدن آن زخم نشود . مقاومت شتر در مقابل درجه حرارت های متغیر می تواند تغـیـیـر کند. حرارت بدن این حیوان بین ۳۴ تا ۴۱ درجه در تغییر است. وقتی دما بالا برود دمای بدن وی نیز بالا می رود، این امر باعـث می شـود کـه تـا دمـای مـشـخصی، نیاز به عرق کردن برای خنک نگهداشتن بدن خود نداشته باشد و بدین گونه در مصرف آب خود صرفه جویی کند.
در حالی که بعضی از چهارپایان ، تنها از گوشتشان و برخی دیگر نیز بیشتر از شیرشان استفاده می شود و از بعضی دیگر تنها سواری می گیرند و اندکی نیز برای باربری مناسب هستند، شتر حیوانی است که هم از گوشت و شیرش استفاده می شود و هم از آن برای سواری و باربری بهره می برند. همچنین شتر، نیرومندترین و مقاوم ترین حیوان اهلی است که بار فراوانی را می تواند حمل کند. همچنین هنگامی که در حالت خوابیده است، اگر بار سنگینی را بر او حمل کنند، با یک حرکت سریع برمی خیزد و روی پا می ایستد، در حالی که دیگر چهارپایان قدرت چنین کاری را ندارند. این حیوان توان تحمل تشنگی به مدت طولانی (حدود یک هفته تا ده روز) و گرسنگی شدید را دارد .
از دیگر شگفتی های شتر این است که می تواند هر روز مسافتی طولانی را بپیماید و از زمین های ناهموار و شنزارهای سخت بگذرد که به همین دلیل، عرب ها آن را «کشتی بیابان ها» می نامند . تغذیه شتر، بسیار کم خرج است و هرگونه رستنی و خار و خاشاکی را می خورد. شتر در شرایط نامناسب جوّی، میان توفان های سخت بیابان که چشم و گوش هر جانداری را کور و کر می کند، با ویژگی خاصی که خداوند در پلک ها و گوش ها و بینی اش قرار داده است، مقاومت می کند و به راه خود ادامه می دهد . و بالاخره اینکه شتر با داشتن قدرت فیزیکی بالا، از رام ترین حیوانات است، به گونه ای که یک کودک خردسال نیز می تواند مهار یک قطار شتر را در دست بگیرد و هر جا که می خواهد ببرد.

چندین هزار منظر زیبا بیافرید         تا کیست کو نظر ز سر اعتبار کرد

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.