آموزگار پایه ششم بوشهر۲

آموزگار پایه ششم بوشهر۲

یادداشت های آموزگار پایه ششم بوشهر
آموزگار پایه ششم بوشهر۲

آموزگار پایه ششم بوشهر۲

یادداشت های آموزگار پایه ششم بوشهر

رهنمود هایی جهت تکمیل دفتر مدیریت فرایندهای کلاسی

*دو نکته مهم

1- دفتر فرایندهای یادگیری، همانند یکی از ابزارهای ارزشیا بی توصیفی است و اهمیتی در همین حد دارد و نه بیشتر.

2- این دفتر برای ثبت نتایج ارزشیابیهای شفاهی از دروس است( یعنی هر درسی که بصورت شفاهی مورد ارزیابی قرار می گیرد.) نباید ارزشیابی شفاهی را با درس شفاهی اشتباه گرفت.

*جدول برنامه درسی

1- تعداد ساعات مربوط به هر درس با توجه به جدول 1 رعایت شود.

2- بهتر است قرآن در اولین روزهای هفته باشد.

3- در ساعات اول هر روز تنوع دروس باشد.

4- از توالی دروس آسان مانند هنر و ورزش در یک روز خودداری شود.

*جدول زمانبندی تدریس دروس

1- بودجه بندی دروس برای طول سالتحصیلی در این جدول ثبت می شود.

2- بهتر است برای نیمه اول مهر ماه(جهت سازگاری بهتر دانش آموزان با محیط مدرسه) و نیمه دوم اردیبهشت ماه(که زمان جمع بندی و مرور دروس است) صفحات کمی اختصاص یابد.

*جدول ثبت غیبت دانش آموزان

1- بهتر است لیست تمام دانش آموزان در این جدول نوشته شده و سپس تاریخ غیبت دانش آموز جلوی نامش نوشته شود.

2- منظور از علت، موجه و غیر موجه بودن غیبت دانش آموز است.

3- در پایان هر نیمسال تعداد غیبت های موجه و غیر موجه دانش آموز جمع بندی می شود.

*جدول ثبت عملکرد دانش آموز

این جدول برای ثبت عملکرد هر دانش آموز است.

برای هر دانش آموز یک صفحه برای ثبت عملکرد اختصاص می یابد.

در صورتی که امکان ثبت اطلاعات در پوشه کار نباشد، از این جدول استفاده می شود.

همکاران مختار هستند، در صورت ضرورت، اهمیت و نوع فعالیت به ثبت اطلاعات اقدام کنند.

تکمیل این جدول برای تمام دروس اجباری نیست. دروسی که معلم در کلاس بصورت شفاهی مورد ارزیابی قرار می دهد، می تواند در این جدول نوشته شود.

درس تربیت بدنی توسط آموزگار در چک لیست تربیت بدنی و در صورت حضور مربی تربیت بدنی در دفتر تربیت بدنی ثبت می شود و در دفتر مدیریت فرایندهای کلاسی نوشته نمی شود.

لزومی ندارد، برای هر دانش آموز به یک میزان ردیف در جدول تکمیل شود. (چه از لحاظ تعداد و چه از لحاظ عنوان درس)

ثبت نتایج ارزیابی های کلی مربوط به مطالب آموزش داده شده، مرتبط با مفهوم یا موضوع باشد، نه برای ثبت موارد جزئی.

*نحوه صحیح نوشتن ستون ثبت عملکرد دانش آموز

استفاده از جدول اهداف، نشانه های تحقق و سطوح عملکرد کتاب راهنمای معلم در ارزشیابی کیفی(توصیفی).

استفاده از الگوی ارائه بازخورد توصیفی

مثال: برای مهارت خواندن در فارسی: متن درس را روان و بدون اشکال می خواند و پیام آن را می گوید.

*روشهای نادرست در نوشتن ستون ثبت عملکرد دانش آموز

اشاره به تعداد سوال های صحیح و غلط

مثال: درباره درس جانوران 4 سوال پرسیده شد و دانش آموز تنها به 1 سوال پاسخ درست داد.

استفاده از مقیاس ها(خیلی خوب، خوب، قابل قبول و نیاز به تلاش بیشتر).

*جدول جمع بندی عملکرد دانش آموزان در فرایند یادگیری

در این جدول لیست دانش آموزان و تمام دروس با توجه به ترتیب آنها در کارنامه نوشته می شود.

هر ماه با توجه به پوشه کار و دفتر فرایندهای یادگیری، وضیت دانش آموز در هر درس با مقیاس نوشته می شود.

می توان بجای مقیاس ها از مخفف آنها(خ خ، خ، ق و ن) استفاده نمود.

در پایان هر نیمسال با کمک این جدول کارنامه دانش آموزان تکمیل می شود.

*جدول ثبت گزارش ملاقات با اولیا

در این جدول گزارش ملاقات با اولیا در طول سالتحصیلی و موضوع ملاقات ثبت می شود.

*جدول ثبت جلسات توجیهی عمومی برای اولیا

در طول سالتحصیلی برگزاری سه جلسه برای اولیا الزامی است(شروع سالتحصیلی، پایان نوبت اول و پایان نوبت دوم).

در صورت لزوم می توان جلسات دیگری برگزار نمود.

در برگه ای جداگانه صورت جلسه اولیا نوشته شده و توسط اولیای حاضر در جلسه امضا شده و در دفتر ثبت فرایندهای کلاسی پیوست شود.

*جدول شماره ثبت جلسات توجیهی عمومی برای اولیاء

این جدول به منظور ثبت جلسات عمومی اولیاء در نظر گرفته شده است. معلم کلاس با هماهنگی مدیریت دبستان، ضمن پیش بینی زمان برگزاری جلسه و طرح مباحث مرتبط، اولیاء دانش آموزان را نسبت به شیوه های نوین ارزشیابی و تغییرات به عمل آمده در آیین نامه ، چگونگی مشارکت آنان در بهبود فرایند های آموزش و یادگیری و تعامل سازنده با مدرسه آگاه و خلاصه مباحث مطرح شده و نظرها و پیشنهادهای آنان را نیز، براساس جدول تنظیم می نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.