آموزگار پایه ششم بوشهر۲

آموزگار پایه ششم بوشهر۲

یادداشت های آموزگار پایه ششم بوشهر
آموزگار پایه ششم بوشهر۲

آموزگار پایه ششم بوشهر۲

یادداشت های آموزگار پایه ششم بوشهر

اهداف قیام عاشورا در کلام امام حسین(ع)

آیت ا... سید احمد حسینی خراسانی از مدرسان حوزه علمیه قم در گفت وگو با خراسان مهم ترین اهداف قیام امام حسین(ع) را از زبان خود آن حضرت بیان کرد.
«
برای دنیا قیام نکرده ام»
امام حسین(ع) یکی از اهداف مهم قیام خود را اصلاح جامعه می دانند و می فرمایند: همه بدانند ما در این قیام ماجراجویی نمی کنیم و برای برهم زدن امنیت و وحدت و آرامش جامعه قیام نکرده ایم.
ما برای خودخواهی و زیاده طلبی فریاد نمی زنیم. ما نه ظالم و ستمگر هستیم و نه فاسد و مفسد و نه طالب ریاست و قدرت هستیم. بلکه هدف ما اصلاح جامعه و امت اسلامی است.
در بیان دیگری امام حسین(ع) در قالب نیایش می فرمایند: خدایا تو می دانی ما در این قیام و نهضت به دنبال ریاست و قدرت نیستیم و برای دنیا قیام نکرده ایم. امام تاکید می کنند که قیام شان در راستای اصلاح جامعه و امت رسول ا...(ص) است.
امام حسین(ع) در این باره می فرمایند: من در این نهضت به دنبال آن هستم که سیره و سنت فراموش شده جدم رسول خدا(ص) و پدرم علی مرتضی (ع) را که به فراموشی سپرده شده است بار دیگر در جامعه زنده و جاری و حاکم کنم.
«
امر به معروف در جامعه به فراموشی سپرده شده است
حضرت سیدالشهدا (ع) در جایی دیگر امر به معروف و نهی از منکر را یکی دیگر از مهم ترین اهداف قیام خود برمی شمارند و می فرمایند: ما در این قیام به دنبال آن هستیم که امربه معروف و نهی از منکر که از متعالی ترین و مترقی ترین قوانین اسلامی برای برقراری امنیت و حاکمیت عدالت و اصلاح جامعه است، احیا شود.
امام (ع) ادامه می دهند: این قانون مترقی قرآن در جامعه به فراموشی سپرده شده است، دیگر کسی جرات نمی کند در برابر فاسدان و مفسدان امر به معروف و نهی از منکر کند.قیام ما قیام امر به معروف و نهی از منکر است.
«
قیام می کنیم تا بندگان مظلوم خدا را یاری کنیم
آن حضرت در این باره می فرمایند: معالم و نشانه های دین و پرچم هایی که راهنمای امت اسلامی است، به دست ستمکاران و ظالمان از بین رفته است.ما بنا داریم این معالم و پرچم های بر زمین افتاده را دوباره با هدف راهنمایی و هدایت جامعه برپا کنیم و به اهتزاز درآوریم. ما می خواهیم علامت های دین خدا را بار دیگر به پا کنیم. فساد اخلاقی، فرهنگی، مذهبی ، اقتصادی همه جا را فراگرفته است.
ما می خواهیم این جامعه فساد زده را که در آستانه غرق شدن و نابودی و سقوط همیشگی است، نجات دهیم و اصلاح کنیم. جامعه ای که بندگان خدا در آن از امنیت لازم برخوردار نیستند نه امنیت جانی دارند ، نه امنیت آبرویی و ناموسی و فکری و علمی و دینی دارند. ما قیام می کنیم تا بندگان مظلوم خدا را یاری کنیم و آنان را از این همه بی عدالتی و ظلم و ستم نجات دهیم.
«
ما فریاد می زنیم تا حدود تعطیل شده خدا را بار دیگر زنده و اجرا کنیم
از دیگر اهدافی که امام حسین(ع) برای قیام خود بیان می کنند و می گویند که نهضت و قیام خونین ما برای اقامه حدود خدا در جامعه است. امام (ع) در فرازی می فرمایند: خدایا تو می دانی و می بینی که در جامعه ظلم و فساد انجام می گیرد. تجاوز و تعدی به حقوق شخصی و ناموسی و جان و مال مردم انجام می گیرد و کسی نیست که از این همه ظلم و ستم جلوگیری کند. دزدانی که اساس دزدی را در جامعه ترویج می کنند، به جان بیت المال بی دفاع این امت مظلوم افتاده اند و ثروت های ملی و عمومی را غارت و چپاول می کنند و به ملکیت شخصی خود و خانواده هایشان در می آورند. اما قانون خدا که قطع دست خائن و جنایتکار است اجرا نمی شود. خدایا حدود تو که اجرایش باعث حیات جامعه و بالندگی است و برقراری امنیت و عدالت را در پی دارد، تعطیل شده است.
«
ما قیام کرده ایم و فریاد می زنیم تا حدود تعطیل شده خدا را بار دیگر زنده و اجرا کنیم
حضرت سیدالشهدا (ع) در این باره در جای دیگری می فرمایند: اقلیتی خودخواه و زورگو ، زیاده طلب ، فاسد و فاجر و فاقد هرگونه هویت و حیثیت انسانی و دینی بر سرنوشت و همه امکانات و ثروت امت مظلوم اسلامی مسلط شده اند ، ثروت های عمومی را تملک کرده و در اختیار خود درآورده اند و بندگان مظلوم و بی دفاع خدا را به بردگی خود درآورده اند.
ما در این شرایط قیام می کنیم تا حق در جامعه زنده شود و جلوی جریان باطل گرفته شود.
«
مگر نمی بینید در جامعه ای که در آن به سر می بریم به حق عمل نمی شود
در بیان دیگری وقتی بعضی از به اصطلاح دلسوزان به آن حضرت می گویند چرا در این شرایط که زمینه فراهم نیست شما قیام می کنید ایشان پاسخ می دهند: مگر نمی بینید که در این جامعه ای که ما در آن به سر می بریم به حق عمل و از باطل جلوگیری نمی شود، در جامعه ای که حق مرده و باطل حاکم باشد فریاد نزدن گناه و سکوت جرم است و باید قیام کرد
.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.