آموزگار پایه ششم بوشهر۲

آموزگار پایه ششم بوشهر۲

یادداشت های آموزگار پایه ششم بوشهر
آموزگار پایه ششم بوشهر۲

آموزگار پایه ششم بوشهر۲

یادداشت های آموزگار پایه ششم بوشهر

رعایت نکاتی برای انجام آزمایشات علوم تجربی

۱-آزمایشها همیشه باید ساده باشند. معمولی ترین مواد اغلب کافی و تقریباً همیشه مطلوبند.

۲-آزمایشها باید به نحوی انجام گیرند که دانش آموزان را به تفکر وا دارند. آزمایشی که در آن معلم همه ی جزئیات را به طور وضوح به شاگرد بگوید، به رشد فکری دانش آموزان

کمکی نمی کند.

۳- معلم باید برای پاسخ گویی به سوالات دانش آموزان درارتباط با فعالیت های مورد نظر که به آنها برای رسیدن به هدفهای درسی کمک خواهد کرد، آمادگی داشته باشد.

۴- دانش آموزان باید از منظور آزمایش با خبر باشند.اغلب خوب است که منظور به طور واضح و ساده روی تخته سیاه نوشته شود.

۵-حتی المقدور سعی شود خود دانش آموزان آزمایش ها را انجام دهند و بسته به نوع آزمایش و مقدار وسایل، به طور گروهی یا انفرادی کار کنند.

۶-دانش آموزان برای ارضای حس کنجکاوی، میتوانند از خود آزمایش هایی پیشنهاد کنند این گونه آزمایش ها از هر نظر سودمندند. بر خلاف تصور بعضی از معلمان، لازم نیست که

همیشه آزمایش ها پیچیده باشند یا در کتابی علمی مندرج شده باشد.

۷- برای انجام دادن یک آزمایش برنامه باید به گونه ای تنظیم شود که مراحل کار قدم به قدم مشخص و معلوم باشد و آزمایش ها باید طبق دستوری که در کتاب راهنما هست یا دستوری که به وسیله ی معلم تنظیم شده است، در نهایت دقت انجام گیرند.

۸- جریان مراحل آزمایش باید با فکر انتقادآمیز دنبال شود، تا نتایج حاصل اطمینان بخش تر شوند. به این ترتیب قبل از رسیدن به نتیجه نهایی، باید آزمایش ها را بیش از یک بار انجام دهند.

۹- قبل از آزمایش معلم با همکاری متصدی آزمایشگاه کلیه ی لوازم و ابزارهایی که مورد نیاز دانش آموزان است را تهیه و آماده می کند. .  وسایل ساده در مدارس نتیجه بخش تر از دستگاه های پیچیدهاند و توجه دانش آموزان را از هدف اصلی منحرف نمیکنند.

۱۰- از دانش آموزان خواسته شود، هنگام انجام آزمایش نتایج حاصل را یاد داشت کرده و گزارش های خود را در دفتر کار ثبت و ارائه دهند .

۱۱-اطلاعاتی که از یک آزمایش به دست می آیند، باید حدالامکان در مسائل روزمره زندگی به کار برده شوند. البته این کار نسبتاً مشکل است، ولی یکی از دلایل اصلی مطالعه علوم همین است. وقتی آزمایش انجام می شود، فقط قدمی در راه ]سودهای آن برداشته شده است [

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.