آموزگار پایه ششم بوشهر۲

آموزگار پایه ششم بوشهر۲

یادداشت های آموزگار پایه ششم بوشهر
آموزگار پایه ششم بوشهر۲

آموزگار پایه ششم بوشهر۲

یادداشت های آموزگار پایه ششم بوشهر

داستان هایی از کتاب داستان راستان شهید مطهری(1)


رسول اکرم و دو حلقه جمعیت

 

رسول اکرم صلّى الله علیه وآله وسلّم وارد مسجد مدینه شد، چشمش به دو اجتماع افتاد که از دو دسته تشکیل شده بود و هر دسته اى حلقه اى تشکیل داده سرگرم کارى بودند: یک دسته مشغول عبادت و ذکر و دسته دیگر به تعلیم و تعلّم و یاد دادن و یاد گرفتن سرگرم بودند، هر دو دسته را از نظر گذرانید و از دیدن آنها مسرور و خرسند شد. به کسانى که همراهش بودند روکرد و فرمود: «این هر دو دسته کار نیک مى کنند و بر خیر و سعادتند». آنگاه جمله اى اضافه کرد: «لکن من براى تعلیم و دانا کردن فرستاده شده ام»، پس خودش به طرف همان دسته که به کار تعلیم و تعلّم اشتغال داشتند رفت و در حلقه آنها نشست.

انواع گازهای آتشفشانی

اصولا با کاهش فشار ، حلالیت گازها در ماگما کم می‌شود، یعنی ابتدا گازها بیش از فشار خارج است، به سرعت انجام می‌شود و رفته رفته مقدار آن به حدی زیاد می‌شود که ماگما منظره جوشان پیدا می‌کند (پدیده وزیکولاسیون Visiculation) بنابراین پدیده وزیکولاسیون پدیده‌ای است که در آن ماگما به دو فاز مایع و گاز تفکیک می‌شود و به علت خروج سریع گاز ، گدازه حالت جوشان پیدا می‌کند.
مقدار قابل ملاحظه‌ای از گازهای آتشفشانی ، هنگام فعالیت آتشفشان با شدت هر چه تمامتر از آن خارج می‌گردد که مشخص نمودن جنس آنها بسیار مشکل است، زیرا غالبا غیر ممکن است این گازها را که دارای دمای زیاد بدست آورد. به علاوه با ورود گازهای آتشفشانی به اتمسفر ، واکنشهای شیمیایی انجام می‌شود و ترکیب اصلی آنها تغییر می‌کند. جدیدترین بررسیهایی که در مورد گازهای آتشفشانی انجام شده است نشان می‌دهد که بسیاری از گازهای آتشفشانی منشا ثانوی دارند، چون اتمسفر اکسید کننده است در حالی که در اعماق زمین شرایط احیا غلبه دارد. از اینرو گازهای آتشفشانی را از دو نظر می‌توان تقسیم نمود.

تقسیم بندی گازهای آتشفشانی از نظر شیمیایی

بطور کلی گازهای آتشفشانی یا فومرولها از نظر شیمیایی به دو دسته تقسیم می‌شوند.
• فرمرولهای قلیایی : به صورت آمونیاک ، نوشادر و بعضی از ترکیبات کلردار خارج می‌شوند.
• فومرولهای اسید : به مراتب فراوانتر از فومرولها قلیایی است و شامل اسید کلریک ، گازهای سولفورو و سولفوریک و
SH2 می‌شود. رنگ قهوه‌ای و گاه زرد و یا بنفش نتیجه تاثیر این گازها بر سنگها در محل خروج گازهاست.

تقسیم بندی گازهای آتشفشانی از نظر دما

اصولا انواع گازهای آتشفشانی را بر حسب دما تقسیم بندی می‌کنند. البته هر قدر از دهانه آتشفشان دور شویم دمای گازها کاسته می‌شود و هر قدر زمان استراحت آتشفشان زیادتر باشد دمای آنها کمتر می‌شود. با افزایش دما مقدار SO2 زیاد و SH2 کم می‌شود در همین شرایط نسبت Ca به H2 , CO2 به H2O افزایش می‌یابد.

گازهای خیلی گرم

گازهای خیلی گرم ، غالبا در دهانه دیده می‌شوند، دمای آنها ممکن است گاهی به 1000 درجه سانتیگراد نیز برسد. در ترکیب این نوع گازها H2/NH3BO3H3/SH3/CO2 و بویژه بخار آب وجود دارد (غالبا بخار آب بیش از 90 درصد حجم کل گازها را تشکیل می‌دهد). به علاوه در آن اسید کلریدریک و کلریدهایی مانند FeCl3/ALCl3/CLNa/NH3Cl نیز پیدا می‌شود.

گازهای گرم

در نزدیکی پوزول قدیمی در ایتالیا آتشفشانی وجود دارد که فقط بخار آب گرم از بعضی از نقاط آن خارج می‌شود. کف این منطقه به صورت تشتگی به قطر 400 تا 500 متر است و از خاکسترهای آتشفشانی بسیار حفره‌دار پوشیده شده است. در اینجا بخار آب سوت زنان خارج می‌شود. دمای این بخار آب که با مقداری کمی اسید کربنیک و سولفید هیدروژن مخلوط است بین 130 تا 165 درجه سانتیگراد است. در مجاورت اکسیژن هوا ، سولفید هیدروژن ابتدا به گوگرد و سپس به اسید سولفورو تبدیل می‌شود.
به دلیل وجود همین گوگرد در گذشته آن را سولفاتارا یا گوگردزا می‌نامیدند. سیلیس موجود موجود در محیطهای سیلیکاته نیز به صورت اوپال ته نشین می‌شود که رنگ آن سفید و دارای حفره‌های فراوان است. در داخل حفره‌های مزبور گاهی سولفاتهای محلول به صورت زاج طبیعی آلونیت (سولفات آلومینیوم) رسوب می‌نمایند که از نظر اقتصادی دارای اهمیت است. بطور کلی سولفاتار عبارت از خروج بخار آب و سولفید هیدروژن ، با دمای 90 تا 300 درجه سانتیگراد است و در تمام مناطق آتشفشانی دیده می‌شود.

گازهای سرد

گازهای سرد که به آن موفت Moffette هم گفته می‌شود گازی است که کمی از هوای معمولی گرمتر باشد. این گازها ممکن است منشا ماگمایی داشته یا نتیجه تصاعد گازها از سنگهای آهکی باشد (انحلال آهک در مجاورت گازهای اسیدی). در ترکیب آن علاوه بر بخار آب ، گاز CO2 به فراوانی یافت می‌شود. در سال 1986 از یکی از دریاچه‌های کامرون (دریاچه نیوس Nyos) ناگهان گاز CO2 با نیروی عظیم از درون آب بیرون آمد و راه دهکده را در پیش گرفت. بیش از دو هزار نفر اهالی دهکده و چهارپایان را حقه کرد. این گاز منشا ماگمایی داشت و به صورت حباب عظیم در زیر آب دریاچه (از منشا آتشفشانی) پنهان بود.

 

نکاتی برای خواندن قرآن

برای انس با قرآن مجید، باید نکاتی را توجه داشت که امید است برای همه علاقه مندان، راهی باشد تا همیشه در محضر قرآن مجید حضور داشته باشند. این نکات عبارتند از:

۱٫ در حال تلاوت قرآن، طهارت و وضو داشته باشد؛ اگر چه سفارش شده است که در همه حال، طاهر بوده، وضو داشته باشید؛ همیشه باوضو بودن، برای قلب، نورانیت می آورد.

۲٫ ابتدا دهان را مسواک کنید و بعد، آیات قرآن را تلاوت نمایید؛ چون دهان انسان، مجرای بهترین سخنان می شود، پس باید خوشبو و پاکیزه باشد.

۳٫ با صوت زیبا و دلنشین و به صورت ترتیل، قرآن را تلاوت کنید. خواندن قرآن مجید به صوت زیبا، غیر از خواندن با آواز است؛ اگر چه متأسفانه امروز، خواندن به آواز، ترویج داده می شود؛ در حالی که ما در دستورات دینی چنین سفارشی نداریم؛ بلکه خواندن به روش ترتیل، سفارش شده است.

۴٫ قرآن را با صوت محزون و اندوهگین تلاوت کنید. امام علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید: «و اما اللیل فصافون اقدامهم تالین لاجزاء القرآن و یستثیرون به دواء دائهم»

۵٫ در حال تلاوت، با ادب و آرامش و رو به قبله باشید.

۶٫ از روی قرآن مجید تلاوت کرده، به آن نگاه کنید؛ حتی اگر آیات را از حفظ هم می دانید، خواندن از روی قرآن و نگاه در آن، ثواب بیشتری دارد.

۷٫ قبل از شروع به تلاوت قرآن، استعاذه کنید؛ یعنی «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» بگویید؛ «فاذا قرأت القرآن فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم».

۸٫ بعد از استعاذه، «بسم الله الرحمن الرحیم» بگویید.

۹٫ به هنگام تلاوت قرآن، به چیز دیگری فکر نکنید و متوجه آیات باشید.

۱۰٫ تدبر در آیات قرآن داشته باشید که در این صورت، از انوار، هدایت ها، حقایق و معارف، بهره مند خواهید شد.

۱۱٫ یکی دیگر از آداب قرائت قرآن، تطبیق آیات با حال خویش است و این که در هر آیه از آیاتی که تلاوت می کنید، مفهوم آن را با خود منطبق کنید و نقصان و کاستی خویش را بدان مرتفع سازید.

۱۲٫ هنگام تلاوت به این توجه داشته باشید که کلام حضرت حق است و عظمت آن، چنان است که اگر بر کوه ها نازل می شد، کوه ها متلاشی می شد؛ «لو انزلنا هذا القرآن علی جبل لرأیته خاشعاً متصدعاً من خشیة الله». توجه به عظمت قرآن مجید، موجب نورانیت دل و حیات باطنی می شود.

۱۳٫ تلاوت قرآن مجید را در سحرگاهان و شامگاهان به طور منظم انجام دهید. اگر وقتی چون اواخر شب و ما بین الطلوعین، بعد از فریضه صبح را برای این کار اختصاص دهید خیلی بهتر است.

۱۴٫ روزانه حداقل ۵۰ آیه از آیات قرآن را تلاوت کنید.

۱۵٫ تلاوت قرآن را برای خویش به صورت عادت درآورید «کسی که خود را به قرائت آیات و اسمای الهی عادت دهد، کم کم قلب او صورت ذکری و آیه ای به خود می گیرد و باطن ذات او، محقق به ذکرالله، اسم الله و آیة الله می شود».

۱۶٫ قرائت بدون فهم هم تأثیرگذار است و باعث دوری از وسوسه شیطان می شود؛ پس به بهانه عدم فهم آیات، نباید تلاوت قرآن را رها کرد. امام خمینی می فرماید: «فرزندم! تصور نکن قرائت بدون معرفت، اثری ندارد که این، وسوسه شیطان است. این کتاب، از طرف محبوب است برای تو و برای همه و نامه محبوب، محبوب است؛ اگر چه عاشق و محب، مفاد آن را نداند و با این انگیزه، حب محبوب که کمال مطلوب است، به سراغت آید و شاید که دست گیرد».

۱۷٫ تلاش کنید تا با اخلاص، به تلاوت قرآن بپردازید.

۱۸٫ برای رسیدن به فهم و معرفت درست از آیات قرآن مجید، علاوه بر موارد فوق، بایستی موانع انس با قرآن را از میان برداشت که عبارتند از خودبینی، دوستی دنیا، گناه و رذایل اخلاقی، وسوسه های شیطانی، هواهای نفسانی و