آموزگار پایه ششم بوشهر۲

آموزگار پایه ششم بوشهر۲

یادداشت های آموزگار پایه ششم بوشهر
آموزگار پایه ششم بوشهر۲

آموزگار پایه ششم بوشهر۲

یادداشت های آموزگار پایه ششم بوشهر

سوالات درس 12 و 13 اجتماعی ششم

سوالات درس دوازده اجتماعی ششم ابتدایی
1 . در اوایل قرن دهم ، اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران چگونه بود ؟ اوضاع نابسامان بود ؛ حکومت قدرتمندی در کشور وجود نداشت و هر بخش آن در اختیار حکومتی بود .
2 . مؤسس سلسله ی صفویه که بود ؟ شاه اسماعیل
3 . مشهورترین پادشاه صفوی که بود ؟ شاه عباس اول
4 . شاه عباس کدام شهر را به عنوان پایتخت انتخاب کرد ؟ شهر اصفهان
5 . صفویان چه کارهای مهمی در مورد دین و مذهب انجام دادند ؟ صفویان مذهب شیعه را در ایران مذهب رسمی اعلام کردند . آن ها از عالمان دینی و مراسم مذهبی حمایت می کردند و به ساختن مساجد علاقه مند بودند .
6 . صفویان چگونه توانستند حکومتی قدرتمند و یکپارچه به وجود بیاورند ؟ صفویان توانستند مخالفان خود را در داخل کشور سرکوب کنند . آن ها با دشمنان قدرتمند خود مانند عثمانی ها و ازبکان جنگیدند و پیروزی هایی به دست آوردند . بدین ترتیب حکومتی یکپارچه به وجود آوردند .
7 . دشمنان صفویان در کدام سمت ایران بودند ؟ عثمانی ها در غرب و ازبکان در شرق بودند .
8 . چند نفر از دانشمندان ، هنرمندان و نویسندگان دوره ی صفویه را نام ببرید . کمال الدین بهزاد ، شیخ بهایی ، علیرضا عباسی و علامه مجلسی
9 . کالاهای صادراتی دوره ی صفویه چه بود ؟ ابریشم ، پارچه های زربفت ، سنگ های قیمتی و خشکبار
10 . در دوره ی صفویه کالا ها از چه راه هایی صادر می شد ؟ از راه خشکی با کاروان ها و از راه دریا با کشتی ها
11 . کاروانسرا چیست ؟ کاروانسرا محل استراحت و تأمین آذوقه ی مسافران و چهار پایانی بود که راه های طولانی را از شهری به شهری دیگر طی می کردند .
12 . چه عاملی باعث می شد که کاروان ها با آسودگی سفر کنند ؟ صفویان امنیت را در راه ها و شهر ها برقرار کردند و همین امنیت باعث می شد تا کاروان ها با آسودگی سفر کنند .
13 . حاکمان صفوی برای چه موردی پول زیادی خرج می کردند ؟ برای ساختن بناهای باشکوه
14 . درآمد حکومت صفوی و مخارج شاه و درباریان چگونه تأمین می شد ؟ از راه مالیات هایی که از ولایات می گرفتند تأمین می شد . کشاورزان ، بازرگانان و صنعتگران و همه ی مردم مجبور بودند بخشی از درآمد خود را به مأموران حکومت بدهند .
15 . چرا در گذشته های دور سفر از سرزمینی به سرزمین دیگر کار دشواری بود ؟ زیرا راه ها مناسب نبودند و با اسب و شتر مسافرت می کردند و در برخی راه ها ، راه زن ( دزد ) وجود داشت .
16 . مردمان در گذشته به چه دلایلی به سفر می پرداختند ؟ برای آشنایی با شهرهای دیگر و مردمان آن ها یا به قصد زیارت یا تحصیل علوم دینی که گاهی سفر آنان روزها ، ماه ها یا سال ها طول می کشید .
17 . چرا حاکمان افرادی را به کشور های دیگر برای کسب اطلاعات می فرستادند ؟ برای این که از اوضاع داخلی آن کشور از نظر اقتصادی و نظامی با خبر شوند .
18 . سفر نامه چیست ؟ بسیاری از جهانگردان ، دیده ها ، شنیده ها و خاطرات خود را از سفرهایشان می نوشتند و گاهی با نقاشی نیز تصویر می کردند . به این نوشته ها سفر نامه می گویند .
19 . علت های گسترش هنر و معماری در دوره ی صفوی چه بود ؟ 1 ـ حکومت قدرتمند و یکپارچه 2 ـ رونق تجارت 3 ـ برقراری امنیت در راه ها و شهرها 4 ـ حمایت از هنرمندان






سوالات درس سیزدهم اجتماعی ششم ابتدایی
1 . منظور از ضرب المثل « وقت طلاست » چیست ؟ چون زمان و فرصت های ما بسیار باارزش است ، باید از آن ها استفاده ی مناسب کنیم . به همین خاطر وقت به طلا تشبیه شده است .
2 . وقت یا اوقات را تعریف کنید . زندگی انسان ، مدت زمانی است که در اختیار دارد . این زمان به لحظه ها ، ثانیه ها ، روزها ، هفته ها و سال ها تقسیم شده است که در اصطلاح به آن وقت یا اوقات می گوییم .
3 . چرا بهتر است نمودار زندگی روزانه ی خود را ترسیم کنیم ؟ برای این که بفهمیم در یک روز چه کارهایی را بیش از حد یا کم تر از حد انجام می دهیم .
4 . چگونه نمودار زمانی زندگی روزانه را ترسیم کنیم ؟ ابتدا یک دایره رسم می کنیم و آن را به 24 قسمت مساوی تقسیم می کنیم . هر قسمت نشان دهنده ی یک ساعت است . سپس فعالیت های یک شبانه روز خود را در نظر می گیریم . به همان میزان ، تعداد ساعات را روی نمودار جدا می کنیم و رنگ می زنیم .
5 . یک برنامه ی متعادل روزانه چگونه است ؟ در یک برنامه ی متعادل ، استراحت و خواب ، درس خواندن ، عبادت کردن و تفریح و سرگرمی به اندازه ی کافی وجود دارد و هر کاری در موقع مناسب انجام می شود .
6 . برنامه ی روزانه ی نامتعادل چگونه است ؟ در برنامه ی نامتعادل ، به بعضی از بخش های زندگی ، کمتر یا بیشتر از حد لازم توجه می شود .
7 . چرا باید در برنامه ی زندگی بخشی از آن را به عبادت اختصاص بدهیم ؟ زیرا همه ی ما نیاز داریم که از طریق نماز ، دعا و خواندن قرآن با خداوند ارتباط برقرار کنیم .
8 . چرا در یک برنامه ی متعادل ، باید خواب و استراحت کافی وجود داشته باشد ؟ دیر خوابیدن و کمبود خواب روی سلامتی جسم و روان ما تأثیرات بدی می گذارد . کم خوابی می تواند موجب خستگی ، بد اخلاقی و کندی یادگیری بشود .
9 . در برنامه ی متعادل ، ساعات درس خواندن و کار کردن به اندازه ی کافی باشد ، یعنی چه ؟ یعنی فرد نه آن قدر تنبلی کند که درس و کار را فراموش کند یا به آن کم توجهی کند و نه آن قدر در درس و کار غرق شود که هیچ وقتی برای تفریح یا ارتباط با خانواده و دوستان و خویشان نداشته باشد .
10 . چرا تفریح و سرگرمی برای انسان لازم است ؟ چون باعث می شود دوباره برای فعالیت های دیگر انرژی و نشاط پیدا گنیم .
11 . حضرت علی (ع) درباره استفاده ی نادرست از فرصت ها چه فرموده اند ؟ فرموده اند « از دست دادن فرصت موجب ندامت و اندوه است . »

سوالات اجتماعی ششم ۱ تا ۵

سوالات درس اول مطالعات اجتماعی ( دوستی )
1 . چرا انسان نمی¬تواند تنها زندگی کند ؟ ج : زیرا انسان موجودی اجتماعی است و تنهایی برایش احساس ناخوشایندی است .
2 . چرا تنهایی برای انسان احساس ناخوشایندی است ؟ ج : زیرا دوستی یکی از مهم¬ترین نیازهای انسان است .
3 . چرا ما انسان¬ها به دوست نیازمندیم ؟ ج : برای این که هم به دوستانمان محبت کنیم و هم این که مورد محبت دیگران قرار بگیریم .
4 . چرا انسان به دوستی و برقراری ارتباط و محبت نیازمند است ؟ ج : زیرا خداوند در سرشت و فطرت ما انسان¬ها میل به محبت کردن و محبت دیدن و نیاز به برقراری ارتباط را قرار داده است .
5 . چهار مورد از فایده¬های دوست خوب را بنویسید . ج : 1ـ لذت بردن از هم-نشینی و هم¬فکری با او 2ـ صحبت کردن با دوست عاقل و صبور و درمیان گذاشتن شادی¬ها و ناراحتی¬ها 3ـ یاری رساندن به ما در هنگام مشکلات 4ـ افزایش آگاهی¬ها و یادگیری چیزهای جدید
6 . چرا انتخاب دوست یک موضوع مهم است ؟ ج : زیرا رفتار و اخلاق دوستان در ما تأثیر می¬گذارد و ما نیز تأثیراتی بر روی دوستان خود داریم .
7 . فایده¬ی صحبت کردن با دوست در هنگام شادی و ناراحتی چیست ؟ ج : باعث می¬شود احساس سبکی و آرامش کنیم .
8 . آیا هر فردی را می¬توان برای دوستی و رفاقت انتخاب کرد ؟ ج : خیر ، گاه ممکن است یک دوست مسیر آینده و زندگی دوستش را به سوی سعادت تغییر دهد و گاه ممکن است در شرایطی یک دوست موجب ناراحتی و سرشکستگی دوست خود شود .
9 . حضرت علی (ع) در نامه¬ی خود به فرزندشان امام حسن (ع) در رابطه با ملاک¬های دوستی چه فرموده¬اند ؟ ج : فرمودند : « با نیکان همدلی و رفاقت کن تا از آنان باشی و از بدان جدا شو تا از آنان نباشی .
10 . امیر مؤمنان حضرت علی (ع) چه ملاک¬ها و معیارهایی را برای انتخاب دوست مهم دانسته¬اند ؟ ج : 1ـ خیرخواه باشد و ما را از کارهای ناپسند باز دارد 2ـ صادق و یک¬رنگ باشد 3ـ خوش¬اخلاق و با ادب باشد .
11 . جمله¬ی « هر کس ادب ندارد ، عقل هم ندارد » از کیست ؟ و به چه چیزی اشاره دارد ؟ ج : از حضرت علی (ع) است و به این موضوع اشاره دارد که دوست خوب ، خوش¬اخلاق و با ادب است .
12 . بنا به گفته¬ی حضرت علی (ع) چرا باید کسی را برای دوستی انتخاب کنیم که ما را از بدی¬ها و کارهای نامناسب باز دارد ؟ ج : زیرا چنین دوستانی به ما یاری می¬رسانند و سبب پیشرفت ما می¬شوند .
13 . معنی این ابیات را بنویسید .
1ـ تو اول بگو با کیان زیستی من آن گه بگویم که تو کیستی
تو در ابتدا بگو با چه کسانی زندگی و دوستی کردی تا پس از آن من بگویم که تو چگونه انسانی هستی
2ـ همنشین تو از تو به باید تا تو را عقل و دین بیفزاید
دوست و همنشین تو باید از خود تو بهتر باشد تا باعث افزایش عقل و دانایی و دین و ایمان تو شود .


سوالات درس دوم مطالعات اجتماعی ( آداب دوستی )
1 . منظور از ضرب¬ المثل « پیداکردن دوست آسان است اما نگهداری آن مشکل » چیست ؟ ج : منظور حفظ کردن دوستی است . یعنی سعی کنیم تا دوستی¬ ها ادامه پیدا کند و رابطه¬ ی دوستی محکم ¬تر شود
2 . مهم¬ ترین موضوع بعد از انتخاب دوست چیست ؟ ج : حفظ دوستی
3 . حفظ کردن دوستی به چه معناست ؟ ج : یعنی ما با دوستانمان رفتارهای مناسبی داشته باشیم تا دوستی¬ ها ادامه پیدا کند و این ارتباط به هم نخورد و محکم¬ تر شود .
4 . رعایت چه نکاتی به حفظ دوستی کمک می¬ کند ؟ ج : جواب بالای صفحه¬ ی 15 داخل کادر سبز
5 . چرا باید دوستی حد و مرز داشته باشد ؟ ج : چون اگر دوستی¬ ها از حدود خود بیش¬تر بروند مشکلاتی به وجود می¬ آورند .
6 . چرا باید از دوستی¬ های افراطی پرهیز کرد ؟ ج : زیرا وابستگی بیش از حد به دوست آرامش روحی افراد را بر هم می¬زند .
7 . گاهی موقعیت ¬هایی پیش می¬ آید که افراد از ما درخواست¬ های نابجایی دارند ، در این موارد چه باید بکنیم ؟ ج : در این مواقع قاطعانه و محترمانه « نه » بگوییم ـ از نه گفتن خجالت نکشیم ـ اگر لازم دانستیم دلیل نه گفتنمان را توضیح دهیم .
8 . چرا در روابط دوستانه گاهی نه گفتن سخت است ؟ ج : چون ممکن است احساس کنیم که با نه گفتن دوستانمان از ما ناراحت شوند ، یا اگر نظر واقعی خود را بگوییم خجالت می¬ کشیم و تصور می¬ کنیم ممکن است ما را مسخره کنند و فکر کنند ما بچه هستیم .
9 . اگر انسان بر خلاف عقیده¬ ی خویش همه¬ ی خواسته¬ های دیگران را قبول کند و دیگران را راضی نگه دارد ، چه اتفاقی پیش می¬ آید ؟ ج : ممکن است چنین فردی برای خود و حتی خانواده¬ اش دردسر درست کند .
10 . معنی این شعر چیست ؟ مربوط به کدام یک از توصیه¬ های حفظ دوستی است ؟
« دوست آن باشد که گیرد دست دوست در پریشان حالی و درماندگی»
دوست کسی است که در هنگام ناراحتی و گرفتاری دست دوست خود را بگیرد یعنی به او کمک رساند .
مربوط به این است که دوستان باید در مسائل و مشکلات با هم همدردی کنند و به هم کمک رسانند .

سوالات درس سوم مطالعات اجتماعی ( تصمیم گیری چیست؟ )
1 . تصمیم گیری یعنی چه ؟ ج : یعنی انتخاب
2 . وقتی ما تصمیم گیری می کنیم ، چه کاری انجام داده ایم ؟ ج : از بین دو یا چند چیز ، مواردی را انتخاب می کنیم و مواردی را کنار می گذاریم .
3 . آیا همه ی تصمیمات ساده هستند ؟ ج : خیر ، همه ی تصمیمات ساده نیستند ؛ گاهی موقعیت هایی پیش می آید که در آن راه های مختلف و متعددی وجود دارد و انتخاب یکی از آن ها مشکل است .
4 . به چند روش می توان تصمیم گیری کرد ؟ ج : بعضی تصمیم گیری ها فقط به نفع خودمان است و ممکن به ضرر دیگران باشد ، بعضی تصمیمات فقط به نفع دیگران است و ممکن است به ضرر ما باشد ، اما بعضی تصمیمات مناسب است یعنی باعث ضرر کسی نمی شود .
5 . چرا تصمیم گیری کار مهمی است ؟ ج : چون همه ی تصمیماتی که ما می گیریم ، نتایج و آثاری دارند . ممکن است این آثار خوب یا بد باشند و بعضی تصمیمات تأثیر زیادی روی زندگی ما دارند .
6 . تصمیمات مهم زندگی ما در چه چیزهایی اثر می گذارند ؟ ج : در اخلاق و رفتار ، سلامتی ، وضع تحصیل و آینده ی ما اثر می گذارند .
7 . آثار مثبت و منفی یعنی چه ؟ ج : آثار مثبت یعنی خوب و منفی یعنی بد


سوالات درس چهارم مطالعات اجتماعی ششم ( چگونه تصمیم بگیریم ؟ )
1 . برای تصمیم گیری خوب چه باید کرد ؟ ج : باید خوب فکر کنیم و نتایج هر انتخاب را پیش بینی کنیم و بهترین گزینه را انتخاب کنیم .
2 . چگونه می فهمیم که تصمیم ، تصمیم خوبی بوده یا نه ؟ ج : از روی نتایج آن
3 . تصمیم گیری چه مراحلی دارد ؟ ج : 1 ـ خوب فکر کنیم 2 ـ نتیجه ی هر انتخاب را پیش بینی کنیم 3 ـ بهترین راه را انتخاب کنیم .
4 . اولین کاری که در هنگام تصمیم گیری باید انجام دهیم چیست ؟ ج : درباره ی موضوع خوب فکر کنیم و اطلاعاتی درباره ی آن جمع آوری کنیم .
5 . چرا گاهی اوقات نتایج تصمیمات ناگهانی زیان بار است ؟ ج : زیرا درباره ی آن تصمیم خوب فکر نشده است .
6 . پیش بینی نتیجه چه زمانی صورت می گیرد ؟ ج : بعد از آن که فهمیدیم راه های متفاوتی وجود دارد ، باید نتیجه ی انتخاب هر کدام را پیش بینی کنیم .
7 . با وجود راه حل های متفاوت در تصمیم گیری چگونه می توانیم بهترین راه را انتخاب کنیم ؟ ج : آن انتخاب هایی را که نتایج بدی دارند کنار می گذاریم و آن راه حلی که نتیجه ی مثبتی دارد را انتخاب می کنیم .
8 . در هنگام انتخاب بهترین راه به چه مواردی باید دقت کنیم ؟ ج : 1 ـ بر خلاف دستورات دین نباشد 2 ـ بر خلاف قوانین و مقررات خانه ، مدرسه و جامعه نباشد 3 ـ باعث نگرانی و نارضایتی خانواده نباشد 4 ـ به سلامتی فرد و دیگران لطمه نزند 5 ـ برای خود فرد و دیگران مشکل و دردسر ایجاد نکند .
9 . در موقع تصمیم گیری باید به چه نکاتی توجه کنیم ؟ ج : 1 ـ با افراد با صلاحیت و با تجربه مشورت کنیم 2 ـ تحت تأثیر فشارهای روانی دوستانمان قرار نگیریم 3 ـ به موقع تصمیم بگیریم .
10 . در مورد مسائل زندگی و تصمیم گیری های مهم باید با چه کسانی مشورت کنیم ؟ ج : با افراد با تجربه مانند پدر ، مادر ، معلم و مشاور مدرسه
11 . آیا در هنگام تصمیم گیری باید تحت تأثیر دوستانمان قرار بگیریم ؟ ج : خیر ، باید تصمیمی را بگیریم که بر خلاف مقررات نباشد و باعث نگرانی خانواده ی ما نشود و به سلامتی ما و دیگران آسیب نزند .
12 . چرا باید به موقع تصمیم بگیریم ؟ ج : زیرا تصمیم نگرفتن یا تصمیم گیری را به آینده موکول کردن باعث از دست رفتن فرصت ها می شود .

سوالات درس پنجم مطالعات اجتماعی ( عوامل مؤثر در کشاورزی )
1 . انسان ها بخش عمده ی غذای خود را چگونه به دست می آورند ؟ ج : از راه کشاورزی
2 . مراحل عمده ی کشاورزی را نام ببرید . ج : کاشت ، داشت ، برداشت
3 . عوامل مؤثر در کشاورزی را نام ببرید . ج : 1 ـ عوامل طبیعی 2 ـ عوامل انسانی
4 . عوامل طبیعی مؤثر در کشاورزی را نام ببرید . ج : 1 ـ خاک 2 ـ آب و هوا 3 ـ آب
5 . چه زمین هایی برای کشاورزی مناسب نیستند ؟ ج : کوه های بلند و مرتفع ، زمین های پرشیب و سنگلاخ و زمین های آهکی و نمکی
6 . چه زمین هایی برای کشاورزی مناسب هستند ؟ ج : دشت های هموار و جلگه هایی که خاک های آبرفتی و حاصلخیز دارند .
7 . آب و هوا چه تأثیری در تولید محصولات کشاورزی دارد ؟ ج : هر محصول با یک نوع شرایط آب و هوایی سازگاری دارد .
8 . محصولات کشاورزی زیر برای رشد بهتر به چه آب و هوایی نیاز دارند ؟ خرما : آب و هوای گرم ـــ برنج : آب و هوای معتدل و مرطوب ـــ سیب زمینی : آب و هوای سرد
9 . آب مورد نیاز کشاورزی کشور چگونه تأمین می شود ؟ ج : از آب باران و رودها و در بعضی نواحی از آب های زیر زمینی از راه کندن چاه یا قنات به زمین های کشاورزی می رسد .
10 . بیش تر مساحت کشورمان چه آب و هوایی دارد ؟ ج : گرم و خشک
11 . کشور ما از نظر بارندگی چه جایگاهی در جهان دارد ؟ ج : از کشورهای کم باران است .
12 . عوامل انسانی مؤثر در کشاورزی را نام ببرید . ج : 1 ـ نیروی کار 2 ـ ابزار و وسایل 3 ـ سرمایه 4 ـ مواد یا نهاده ها
13 . نیروی کار چه تأثیری در کشاورزی دارد ؟ ج : در کشاورزی به افرادی نیاز داریم که مهارت دارند و می توانند کارهای مربوط به کشاورزی را انجام بدهند ؛ افرادی مانند : کشاورز ، آبیار ، مهندس کشاورزی و ...
14 . از ابزار کشاورزی در چه کارهایی استفاده می شود ؟ ج : برای شخم زدن ، آبیاری ، درو کردن ، کندن علف های هرز و غیره
15 . سرمایه چه تأثیری در کشاورزی دارد ؟ ج : باید پول داشته باشیم تا مواد و ابزار مورد نیازمان را بخریم ؛ اگر سرمایه ی ما کم باشد می توانیم با دیگران شریک شویم یا وام بگیریم .
16 . در کشاورزی مواد و نهاده ها چه هستند ؟ ج : بذر ، سم و کود
17 . چگونه می توان از کشاورزان ایرانی حمایت کرد ؟ ج : با خرید و مصرف محصولات کشاورزی ایرانی
18 . چرا محصولات ایرانی خوش عطر و خوشمزه است ؟ ج : چون کشور ایران کشوری آفتابی است .

سوالات اجتماعی ششم 6 تا 11

سوالات متن درس 6 مطالعات اجتماعی ( محصولات کشاورزی ، از تولید به مصرف )
1 . دو فعالیت مهم کشاورزی را نام ببرید . ج : زراعت و باغداری
2 . زراعت چیست ؟ ج : زراعت یعنی کشت و پرورش گیاهانی که بعد از کاشت دانه ، حداکثر تا یک سال محصول می دهند . مانند گندم ، جو ، گوجه فرنگی و هویج
3 . باغداری چیست ؟ باغداری کشت و پرورش نهال درختان است که بعد از گذشت یک یا چند سال محصول می دهند . مانند درخت خرما ، پرتقال و انار
4 . خوراک روزانه و غذای اصلی مردم کشور ما چیست ؟ ج : گندم و برنج
5 . چه خوراک های دیگری علاوه بر نان ، از آرد گندم درست می شود ؟ ج : ماکارانی ، لازانیا ، بعضی از انواع شیرینی و ...
6 . گندم گیاهی چند ساله است ؟ ج : یک ساله
7 . گندم به چه شکل هایی و در کجای کشور کشت می شود ؟ ج : به دو شکل پاییزه و بهاره و در همه جای کشور کشت می شود .
8 . برنج در چه شرایطی به دست می آید ؟ ج : در نواحی مرطوب و نسبتا معتدل که آب به فراوانی یافت شود .
9 . گیاه برنج در کدام استان های کشور کشت می شود ؟ ج : بیش از نیمی از برنج کشور ما در استان های شمال کشور مانند گلستان ، مازندران و گیلان تولید می شود اگرچه در بعضی استان ها مانند قزوین ، فارس ، خوزستان ، سیستان و بلوچستان در صورت وجود آب کافی برنج کشت می شود .
10 . مهم ترین منبع غذایی کشور چیست ؟ ج : غلات ( دانه هایی مانند گندم ، جو ، برنج و ذرت )
11 . بعد از غلات مهم ترین منبع غذایی چیست ؟ ج : حبوبات و محصولات جالیزی
12 . به چه محصولاتی حبوبات گفته می شود ؟ ج : به محصولاتی مانند عدس ، لپه ، ماش و انواع لوبیاها حبوبات گفته می شود .
13 . محصولات جالیزی چه محصولاتی هستند ؟ ج : خربزه ، هندوانه ، خیار ، گوجه فرنگی ، بادمجان و غیره
14 . کشت گلخانه ای چه کشتی است ؟ ج : یکی از روش های نو در کشاورزی ایجاد یک محیط مصنوعی برای کشت گیاهان است که میتوانیم هر محصول را در هر منطقه ی آب و هوایی و در همه ی فصول سال کشت کنیم .
15 . چرا با کشت گلخانه ای هر محصول را در هر شرایط آب و هوایی می توان کشت کرد ؟ ج : زیرا آب و هوای گلخانه و گرما و نور و رطوبت را خودمان با دستگاه های مختلف ، متناسب با نوع محصول تنظیم می کنیم .
16 . یک مزیت مهم کشت دیم نسبت به سایر کشت ها چیست ؟ ج : کشت گلخانه ای در مقایسه با سایر کشت ها از نظر صرفه جویی در مصرف آب بسیار بهتر است .
17 . بیشتر چه محصولاتی در گلخانه کشت می شود ؟ ج: انواع میوه ها و محصولات جالیزی ، سبزیجات ، قارچ های خوراکی و گل و گیاهان زینتی کشت می شود .
18 . محصولات کشاورزی صادراتی ایران را نام ببرید . ج : میوه های سردسیری و هسته دار مانند هلو ، زردآلو ، گوجه و آلبالو به صورت خشکبار و بعضی محصولات گرمسیری مانند خرما و پسته به دلیل مرغوب بودن به خارج از کشور صادر می شود .
19 . محصولات کشاورزی چگونه به دست ما می رسد ؟ ج : بعضی از محصولات برای فروش به بازارهای نزدیک مزارع برده می شود و بعضی دیگر را در انبارها یا سردخانه ها نگهداری و ذخیره می کنند و سپس با کامیون یا وانت به میادین میوه و شهرهای دور و نزدیک می برند .
20 . چرا کشاورز بعضی از محصولات را باید زود به دست مشتری برساند ؟ ج : زیرا بعضی از محصولات مانند هلو و توت فرنگی زود خراب می شود .
21 . دو نمونه از مواردی را که باعث جلوگیری از اسراف مواد غذایی می شود را نام ببرید . ج : 1 . ما باید به اندازه ی نیاز و مصرفمان خرید کنیم . 2 . در مهمانی ها و مجالس به اندازه ی مهمان ها غذا تهیه کنیم .
سوالات متن درس هفتم مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی ( طلای سیاه )
1 . ما انرژی مورد نیاز خود را از کجا به دست می آوریم ؟ ج : به اشکال گوناگون از طبیعت
2 . سه گروه عمده ی انرژی را نام ببرید . ج : سوخت های فسیلی ، انرژی های نو یا قابل تجدید ، انرژی هسته ای
3 . منظور از سوخت های فسیلی چیست ؟ ج : سوخت هایی مانند نفت ، گاز ، زغال سنگ و ...
4 . چه انرژی هایی نو یا قابل تجدید هستند ؟ ج : انرژی خورشیدی ، باد ، آب و ...
5 . سوخت های فسیلی را تعریف کنید ؟ ج : به زغال سنگ ، نفت ، گاز و مشتقات آن ها نظیر گازوئیل و بنزین سوخت های فسیلی می گویند .
6 . بیش ترین انرژی مورد نیاز ما از کدام گروه سوخت ها به دست می آید ؟ ج : سوخت های فسیلی
7 . چرا نفت و گاز را میراثی از گذشته می دانند ؟ ج : چون میلیون ها سال طول می کشد تا این منابع در زیر زمین تشکیل شود .
8 . نفت چگونه به وجود می آید ؟ ج : بیش تر دانشمندان معتقدند نفت از انباشته شدن بقایای جانوران و گیاهان در کف دریاهای قدیمی به وجود آمده است . این مواد در بین لایه های رسوبی قرار گرفته و بر اثر گرما و فشار زیاد و تغییرات شیمیایی در طول میلیون ها سال به نفت تبدیل شده اند .
9 . بعد از سوخت های فسیلی بیش ترین انرژی که ما از آن استفاده می کنیم چیست ؟ ج : انرژی برق
10 . برق چگونه تولید می شود ؟ ج : بیش تر برق مورد نیاز ما از طریق سوزاندن نفت و گاز در نیروگاه ها و مقداری هم از طریق توربین های آبی و بادی تولید می شود .
11 . تولید برق به چند صورت تولید می شود ؟ نام ببرید . ج : 2 صورت 1ـ برق حرارتی 2ـ برق آبی
12 . منظور از برق حرارتی چیست ؟ ج : در نیروگاه ها با سوزاندن سوخت های فسیلی ، آب را به بخار تبدیل می کنند ؛ فشار بخار آب توربین ها را به حرکت در می آورد و برق تولید می شود .
13 . برق آبی چگونه تولید می شود ؟ ج : با بستن سد بر روی رودهای پر آب و با استفاده از فشار آب ذخیره شده ، توربین ها به حرکت در می آیند و برق تولید می شود .
14 . در کشور ما چه مقدار از تولید برق از راه حرارتی است ؟ ج : حدود 85 درصد
15 . با توجه به آب و هوای کشورمان ، چرا تولید برق آبی کم تر از برق حرارتی است ؟ ج : زیرا کشور ما از کشورهای کم باران جهان است و بخش وسیعی از آن در منطقه ی گرم و خشک قرار دارد و منابع آبی محدودی دارد .
16 . برای حفظ محیط زیست ، استفاده از برق حرارتی بهتر است یا برق آبی ؟ چرا ؟ ج : برق آبی بهتر است . زیرا برق حرارتی از سوزاندن سوخت های فسیلی به دست می آید که محیط زیست را آلوده می کند اما برق آبی آلودگی ایجاد نمی کند .




سوالات متن درس هفتم مطالعات اجتماعی ششم دبستان ( بخش دوم )
1 . بیش تر منابع نفتی ایران در کدام قسمت کشور قرار دارد ؟ ج : جنوب غربی و غرب
2 . بیش تر منابع نفتی ایران در غرب در کدام استان قرار دارد ؟ ج : استان کرمانشاه
3 . منابع نفتی جنوب غربی در کدام نواحی قرار دارد ؟ ج : منابع جنوب غربی در استان خوزستان و خلیج فارس ذخیره شده است .
4 . به غیر از غرب و جنوب غربی در کدام نواحی ایران نفت کشف و استخراج شده است ؟ ج : در اطراف تهران و قم
5 . اولین چاه نفت ایران در چه زمانی و در کجا حفر شد ؟ ج : حدود صد سال پیش در شهر مسجد سلیمان در استان خوزستان
6 . از چه زمانی توجه بیگانگان به منابع کشور ما جلب شد ؟ ج : از زمان کشف و استخراج نفت در ایران
7 . چرا در ابتدا شرکت های خارجی استخراج نفت ایران را انجام می دادند ؟ ج : این شرکت های بیگانه با قراردادهایی که با ایران می بستند منافع زیادی از نفت ایران به دست می آوردند .
8 . امروزه استخراج نفت در کشورمان چگونه انجام می شود ؟ ج : پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه ی کارهای استخراج و پالایش نفت توسط متخصصان ایرانی انجام می شود .
9 . نفت خام چگونه به پالایشگاه منتقل می شود ؟ ج : از طریق لوله به پالایشگاه منتقل می شود .
10 . نفت تصفیه شده در پالایشگاه چه می شود ؟ ج : بیش تر نفت تصفیه شده و فرآورده های نفتی تولید شده در پالایشگاه از طریق لوله به نقاط مختلف کشور منتقل می شود .
11 . بیش تر منابع گاز ایران در کدام سمت کشور قرار دارد ؟ ج : در جنوب و شمال شرق کشور
12 . منابع گاز جنوب در کدام نواحی قرار دارد ؟ ج : استان خوزستان ، منابع گاز عسلویه و کنگان در بوشهر و سرخون در هرمزگان
13 . منابع گاز شمال شرقی در کدام نواحی قرار دارد ؟ ج : در خانگیران سرخس در استان خراسان رضوی
14 . گاز چگونه به نقاط مختلف کشور می رسد ؟ ج : ایران دارای شبکه ی گاز رسانی است و گاز از طریق خط لوله ی سراسری به اغلب شهرهای ایران می رسد .
15 . شبکه ی گاز رسانی یعنی چه ؟ ج : یعنی گاز از طریق خط لوله ی سراسری به اغلب شهرهای ایران می رسد .
16 . یکی از مهم ترین تجارت های جهان امروز چیست ؟ ج : صادرات و واردات نفت و گاز
17 . کشورهایی که منابع نفت و گاز ندارند چه می کنند ؟ ج : برای انجام فعالیت های خود مانند حمل و نقل و سوخت کارخانه هایشان از کشورهای دیگر نفت و گاز خریداری می کنند .
18 . بیش تر نفت ایران چگونه استفاده می شود ؟ ج : بخش عمده ای از نفت ایران به کشورهای دیگر صادر می شود .
19 . پول به دست آمده از صادرات نفت ایران چگونه استفاده می شود ؟ ج : در فعالیت های مختلف کشور مصرف و خرج می شود .
20 . چرا ایران تلاش می کند ، به صادرات نفت وابسته نباشد و سایر کالاها را به خارج صادر کند ؟ ج : زیرا اول این که استخراج نفت کم تر باشد و برای مصرف آیندگان هم از منابع نفت و گاز باقی بماند و دوم این که اگر روزی منابع نفت و گاز تمام شود کشور دچار مشکلات اقتصادی نشود .


سوالات متن درس هشت مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی
( انرژی را بهتر مصرف کنیم ) (بخش اول)
1 . مهم تریم منبع مصرف انرژی در دنیای امروز چیست ؟ ج : سوخت های فسیلی
2 . چرا به منابع سوخت های فسیلی ، غیر قابل تجدید می گویند ؟ ج : زیرا میلیون ها سال طول می کشد تا در اعماق زمین تشکیل شوند .
3 . چرا همه ی کشورها تلاش می کنند ، انرژی های نو را جایگزین سوخت های فسیلی کنند ؟ ج : چون سوخت های فسیلی غیر قابل تجدید هستند .
4 . نام دیگر انرژی های نو چیست ؟ ج : انرژی های قابل تجدید
5 . انرژی نو یا قابل تجدید را تعریف کنید . ج : انرژی های نو آن دسته از منابع انرژی هستند که تمام نمی شوند و همواره می توان از آن ها استفاده کرد . مانند انرژی خورشید ، باد و آب .
6 . دو برتری مهم انرژی های نو را در مقایسه با سوخت های فسیلی بیان کنید . ج : 1 ـ انرژی های نو تمام نمی شوند 2 ـ انرژی های نو محیط زیست را آلوده نمی کنند .
7 . استفاده از انرژی های نو در کشور ما چگونه است ؟ ج : متخصصان کشور ما تلاش می کنند تا با مطالعه و تحقیق و ساختن دستگاه ها و ابزار ها ، از انرژی های نو هر چه بیش تر استفاده کنند .
8 . در کشور ما از انرژی خورشید چه استفاده هایی می توان کرد ؟ ج : از انرژی خورشید می توان برای گرم کردن هوا یا آب استفاده کرد و همچنین از آن انرژی الکتریکی به دست آورد .
9 . برتری آبگرمکن خورشیدی بر سایر آبگرمکن ها چیست ؟ ج : محیط زیست را آلوده نمی کند و انرژی کمتری مصرف می کند .
10 . از انرژی باد در چه جاهایی می توان استفاده کرد ؟ ج : جاهایی که در بیش تر اوقات سال باد می وزد .
11 . از انرژی باد چه استفاده ای می توان کرد ؟ ج : انرژی باد توربین ها را به حرکت در می آورد و انرژی الکتریکی تولید می کند .
سوالات درس 8 اجتماعی ششم دبستان ( بخش دوم )
1 . انرژی هسته ای چکونه پدید می آید ؟ ج : انرژی هسته ای از شکافتن هسته ی بعضی از عناصر مانند اورانیوم پدید می آید .
2 . اورانیوم چگونه به دست می آید ؟ ج : سنگ اورانیوم در طبیعت وجود دارد و از معادن استخراج می شود .
3 . اورانیوم در کشور ما از کجا استخراج می شود ؟ ج : از معادن اورانیوم استان یزد
4 . انرژی هسته ای قابل تجدید است یا خیر ؟ چرا ؟ ج : قابل تجدید نیست چون روزی معادن آن تمام می شود .
5 . فرق مهم انرژی هسته ای با سایر انرژی ها چیست ؟ ج : فرق مهم آن این است که با مقدار کمی از آن انرژی بسیار زیادی تولید می شود .
6 . با یک کیلوگرم اورانیوم چه مقدار انرژی تولید می شود ؟ ج : یک کیلوگرم اورانیوم معادل سوختن 12000 بشکه ی نفت انرژی تولید می کند .
7 . نیروگاه اتمی ایران در کدام استان قرار دارد ؟ ج : بوشهر
8 . بیشترین استفاده از نیروگاه هسته ای برای تولید چه انرژی است ؟ ج : برای تولید انرژی الکتریکی
9 . مزیت های وسایلی که از انرژی خورشیدی استفاده می کنند بر وسایلی که با باتری کار می کنند ، چیست ؟ ج : 1 ـ انرژی باتری تمام می شود اما انرژی خورشید تمام نمی شود 2 ـ باتری استفاده شده در طبیعت تجزیه نمی شود و ایجاد آلودگی می کند اما انرژی خورشید آلودگی ندارد 3 ـ انرژی خورشید رایگان است اما برای خرید باتری باید مقداری پول هزینه کرد .
10 . در مصرف سوخت های فسیلی چه نکاتی را باید رعایت کنیم ؟ ج : (کادر سبز رنگ پایین صفحه ی 43 کتاب )
11 . در مصرف برق باید به چه نکاتی توجه کنیم ؟ ج : ( کادر سبز رنگ بالای صفحه ی 44 کتاب )
12 . برچسب انرژی چیست و چرا روی برخی لوازم نسب می شود ؟ج : برچسب انرژی هفت رنگ دارد و میزان مصرف انرژی را در وسایل نشان می دهد در وسیله ای که می خریم ، هر چه فلش آن به سمت رنگ سبز پررنگ نزدیک تر باشد ، آن وسیله بهتر است ؛ یعنی انرژی کم تری مصرف می کند و کار آیی آن بیش تر است .


سوالات درس نهم مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی
1 . دین اسلام از چه سرزمینی طلوع کرد ؟ عربستان
2 . پیامبر اسلام (ص) چه زمانی حکومت اسلامی را تشکیل دادند ؟ پس از هجرت از مکه به مدینه
3 . از چه زمانی استقبال از دین اسلام بیش تر شد و اسلام گسترش یافت ؟ بعد از تشکیل حکومت اسلامی
4 . گسترش اسلام از چه زمانی در خارج از عربستان آغاز شد ؟ پس از رحلت پیامبر (ص)
5 . پس از رحلت پیامبر (ص) مسلمانان چه کردند ؟ مسلمانان اسلام را در خارج از شبه جزیره ی عربستان گسترش دادند و در هر دوره سرزمین های زیادی از جمله ایران را به قلمرو خود افزودند .
6 . دین اسلام در کدام قاره ها گسترش یافت ؟ آسیا ، آفریقا و اروپا
7 . دین اسلام در بین چگونه ملت هایی گسترش یافت ؟ در بین ملت های مختلف با فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت
8 . مسلمانان چگونه در زمینه های مختلف پیشرفت کردند ؟ مسلمانان تحت تأثیر قرآن و تعالیم دینی اسلام که به تفکر و آموختن علم اهمیت زیادی می داد ، در زمینه های مختلف پیشرفت کردند .
9 . چگونه سرزمین های اسلامی به کانون علمی جهان تبدیل شدند ؟ مسلمانان از بخش هایی از دانش و فنونی که از گذشته در کشورشان بر جای مانده بود نیز استفاده کردند و در پرتو دین اسلام آن ها را گسترش دادند و به تدریج به کانون علمی جهان تبدیل شدند .
10 . مردم کدام کشور در گسترش اسلام و پیشرفت های علمی نقش مهمی داشتند ؟ مردم ایران
11 . در دوره ی اسلامی به دانشمندان چه می گفتند ؟ حکیم
12 . چرا در دوره ی اسلامی به دانشمندان حکیم می گفتند ؟ چون آن ها علوم مختلف را می دانستند و در چند علم ، استاد بودند .
13 . چرا در دوره ی اسلامی دانشمندان کتاب های خود را به زبان عربی می نوشتند ؟ چون در آن زمان مسلمانان در علوم مختلف پیشرفت کرده و زبان رسمی آن روزگار در این کشورها زبان عربی بوده است .
14 . مبدأ تاریخ مسلمانان چیست ؟ هجرت پیامبر از مکه به مدینه
15 . سده یا قرن یعنی چه ؟ به هر صد سال یک قرن یا سده می گویند .
16 . قرن اول هجری چه زمانی بوده است ؟ از سال یکم تا صدم را قرن اول هجری می گویند .
17 . قرن دوم هجری چه زمانی بوده است؟ از سال صدو یک تا دویست را قرن دوم هجری می گویند .
18 . نیمه ی اول قرن یعنی چه ؟ از سال یکم تا پنجاه را نیمه ی اول قرن می نامند .
19 . نیمه ی دوم قرن یعنی چه ؟ از سال پنجاه و یک تا سال صدم نیمه ی دوم قرن می باشد .
20 . سال 370 هجری در چه نیمه ای از چه قرنی واقع شده است ؟ در نیمه ی دوم قرن چهارم
21 . سال 420 هجری در چه نیمه ای از چه قرنی واقع شده است ؟ در نیمه ی اول قرن پنجم
سوالات متن درس دهم اجتماعی ششم ابتدایی
برای این که در پاسخ دادن به سوالات تنوعی ایجاد شود و بچه با گشتن به دنبال پاسخ سوالات یادگیریشان عمیق تر شود ، سوالات بدون پاسخ گذاشته شده است و فقط به صفحه اشاره می شود .
1- مهم ترین علت پیشرفت علمی مسلمانان چیست ؟ ص 52
2- آیات قرآن کریم انسان ها را به تفکر درباره ی چه چیزی دعوت میکند ؟ ص 52
3- پیامبر گرامی اسلام (ص) درباره ی کسب علم چه فرمودند ؟ ص 52
4- دو امامی که کلاس های درس داشتند و شاگردان زیادی را آموزش دادند ، نام ببرید . ص 52
5- مسلمانان برای انجام چه کارهایی به علم ریاضیات و ستاره شناسی نیاز داشتند ؟ ص 52
6- مسلمانان با چه وسیله ای موقعیت ستاره ها را مطالعه می کردند ؟ ص 52
7- مسلمانان در کدام موارد مربوط به دریانوردی مهارت داشتند ؟ ص 52
8- چگونه مسلمانان مسیر خود را در دریا پیدا می کردند ؟ ص 52
9- علوم و فنون سرزمین های دیگر چگونه در اختیار مسلمانان قرار می گرفت ؟ ص 53
10- مسلمانان چگونه از آثار علمی ملت هایی چون ایران و یونان استفاده می کردند ؟ ص 53
11- حمایت فرمانروایان چه تأثیری در گسترش علوم و فنون داشته است ؟ ص 53
12-تجارت و بازرگانی در دوره ی اسلامی از چه راه هایی انجام می شد ؟ ص 53
13- تجارت و بازرگانی چه نقشی در گسترش علوم و فنون داشت ؟ ص 53
14- فن کاغذ سازی را مسلمانان از چه کسانی آموختند ؟ ص 53
15-مهم ترین مغازه های کتاب فروشی در دوره ی اسلامی در کدام شهرها وجود داشت ؟ ص 53
16- یکی از مهم ترین مراکز علمی در دوره ی اسلامی را نام ببرید . ص 54
17- دانشگاه جندی شاپور در کدام شهر و چه سلسله ای تأسیس شد ؟ ص 54
18- دانشگاه جندی شاپور تا چه زمانی به کار خود ادامه داد ؟ ص 54
19- یکی از بزرگ ترین کتاب خانه های دوره ی اسلامی در کدام شهر قرار داشت و کدام دانشمند در آن مطالعه و تحقیق می کرد ؟ ص 54
20- نظامیه ها چگونه مدارسی بودند ؟ ص 54
21- چه کسی نظامیه را تأسیس کرد ؟ ص 54
22-معروف ترین نظامیه ها در کدام شهرها بودند ؟ ص 54
23- دانشگاه های امروز جهان تقلیدی از مدارس ............. است . ص 54
24-در رصدخانه ها چه کاری انجام می شد ؟ ص 54
25-معروف ترین رصدخانه های دوره ی اسلامی در کدام شهرها قرار داشت ؟ ص 54
26-نخستین بیمارستان و مدرسه ی پزشکی کدام بود ؟ ص 54
27- معروف ترین بیمارستان دوره ی اسلامی که داروخانه هم داشت ، کدام بود ؟ ص 54
28-در دوره ای که مسلمانان به پیشرفت های علمی بزرگ دست یافته بودند ، مردم اروپا چه شرایطی داشتند ؟ ص 55
29 دوره ی عصر تاریکی اروپا چگونه بوده است ؟ ص 55
30- علوم و فنون چگونه به اروپا انتقال یافت ؟ ص 55

سوالات درس یازده اجتماعی ششم ابتدایی ( اصفهان ، نصف جهان )
1 . شهر اصفهان مرکز کدام استان است ؟
2 . شهر اصفهان در کوهپایه ی کدام رشته کوه قرار دارد و کدام رود از وسط آن عبور می کند ؟
3 . جمعیت اصفهان تقریبا چند نفر است ؟
4 . کدام شهرها از اصفهان پر جمعیت ترند ؟
5 . نقشه ی گردشگری چیست ؟ نقشه ی گردشگری ، نقشه ای است که بر روی آن ، مکان های دیدنی و آثار تاریخی نشان داده می شود .
6 . چه چیزی نشان دهنده ی اهمیت اصفهان در گذشته های دور می باشد ؟ یکی آثار به جا مانده ی تاریخی در این شهر است و دیگری این که در دوره ی اسلامی چند بار این شهر به عنوان پایتخت انتخاب شده است .
7 . اوج شکوفایی شهر اصفهان مربوط به کدام دوره است ؟ دوره ی صفویه
8 . چرا اصفهان به نصف جهان معروف شد ؟ چون در دوره ی صفویه ، تعداد زیادی از صنعتگران ، معماران ، هنرمندان و دانشمندان به اصفهان آمدند و چنان آثار با شکوه و زیبایی به وجود آوردند که این شهر به نصف جهان معروف شد .
9 . تعدادی از آثار تاریخی و دیدنی اصفهان را نام ببرید .
10 . بناهای تاریخی اطراف میدان نقش جهان را نام ببرید .
11 . مسجد شیخ لطف الله به فرمان چه کسی و چرا ساخته شد ؟ به فرمان شاه عباس ساخته شد تا شیخ لطف الله که عالم بزرگی بود ، در آن نماز جماعت برگزار کند و به تربیت و تدریس شاگردان بپردازد .
12 . ساخت مسجد شیخ لطف الله چه قدر طول کشید ؟
13 . یکی از نشانه های معماری اسلامی چیست ؟ گنبد
14 . کدام یک از آثار تاریخی اصفهان دارای چهار ایوان در چهار جهت جغرافیایی است ؟
15 . نام دیگر مسجد امام چیست ؟
16 . مناره های مسجد امام چه ویژگی هایی دارد ؟ هر یک از مناره های مسجد بیش از 40 متر ارتفاع دارند . داخل این مناره ها یا گلدسته ها پلکان مارپیچ وجود دارد که از آن بالا می رفتند تا اذان بگویند یا خبررسانی کنند .
17 . چه شد که از سنگ مرمر در ساخت مسجد امام استفاده کردند ؟ مشهور است همزمان با ساخته شدن مسجد امام ، معادن سنگ مرمر اطراف این شهر کشف شده است و از این سنگ ها در بنای مسجد استفاده کردند .
18 . کتیبه چیست ؟ نوشته هایی روی سنگ ، کاشی و نظایر آن ها
19 . در دوره ی اسلامی در کتیبه ها چه چیزهایی می نوشتند ؟ آیات قرآن ، دعا و نام امامان بزرگوار
20 . در مساجد کتیبه ها روی چه چیزهایی دیده می شود ؟ روی گنبد ، محراب و مناره ها
21 . برخی از کتیبه های مسجد امام به قلم کدام خطاط نوشته شده است ؟
22 . سقف ایوان ها چگونه تزیین شده است ؟ با گچ بری های زیبا
23 . کاخ عالی قاپو چند طبقه و چند اتاق دارد ؟
24 . شاه عباس در کاخ عالی قاپو به چه کارهایی می پرداخت ؟
25 . از ایوان کاخ عالی قاپو چه استفاده ای می شد ؟
26 . داخل تالارها و اتاق های کاخ عالی قاپو چگونه تزیین شده بود و کار چه کسی بود ؟ با نقاشی های مینیاتوری زیبایی که کار استاد رضا عباسی بود .
27 . مهم ترین تفاوت مسجد امام و مسجد شیخ لطف الله در چیست ؟ مسجد امام مناره ( گلدسته ) دارد ، اما مسجد شیخ لطف الله مناره ندارد .